6/9

Just nu är jag sugen på lite internationellt ös. För jag är internationellt ös. Typ :D

Lostprophets - Rooftops
Röyksopp ft. Robyn - The Girl and the Robot
Tokio Hotel - Wo sind eure Hände
Tokio Hotel - Ich bin nicht ich
Christophe Willen - Berlin

Och det verkar som att Berlin m'appelle i höst ma belle! Med familjen och de bestämmer sig alltid i sista minuten (det är där jag har fått det ifrån?) så man vet aldrig men det lutar åt det! Har alltid varit fasinerad av hela östtyskland-grejen, muren osv., och det verkar vara en cool stad! Man vill ju ha sett huvudstan.

Visste ni förresten att min mammas generation inte fick lära sig något alls om varken första eller andra världskriget i skolan. De hoppade över den biten, den var alldeles för infekterad och folk skämdes över sitt land och ville inte låtsas om det eller behöva tänka på det som hade hänt. Generationen som var historielärare på den tiden ville bara förtränga skiten. För det var verkligen skit, det som hände.

Min morfar var sån som lade telefonkablar längre och längre fram på västfronten så att soldaterna och generalerna skulle kunna kommunicera. När kriget var slut blev han krigsfånge i Clermont-Ferrant i France där han fick jobba på en gård. Han hade tur för de behandlade honom bra. År 2004 var vi där och hälsade på lillebrorn i familjen som hade tagit över gården och blivit gammal. Mamma brevväxlar fortfarande med hans dotter då och då. Det var lite ballt. Otroligt pittoreska ställen det finns i Frankrike! Det är spännande att prata med morfar om allt det här tycker jag.. När han blev inkallad till kriget var mormor gravid, och några månader senare födde hon Sigrid, mammas äldsta storasyster. Men hon klarade sig bara mindre än ett år, så morfar fick aldrig träffa henne. Sad!

Kommentarer
Postat av: emma

hoppas du har haft en bra söndag? (:

2009-09-07 @ 00:10:29
URL: http://metrobloggen.se/frokenbitterfitta

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0